Overgewicht

Werkstukken en spreekbeurten

Overgewicht houdt in dat je een te grote hoeveelheid vetweefsel in het lichaam hebt. Wat kun je doen om overgewicht tegen te gaan en hoe blijf je gezond?

Eten en drinken

Het is noodzakelijk om elke dag te eten en te drinken. Je lichaam kan niet zonder. Als je te weinig eet, waarschuwt je lijf: je maag knort, je wordt bibberig en krijgt het koud. Maar je lichaam waarschuwt niet voor te veel eten. Vroeger, in de oertijd, was het namelijk handig om wat vetreserve te hebben. Soms konden de mensen dagenlang niets te eten vinden. Bij ons is altijd genoeg te eten, dus we moeten zelf opletten dat we niet te veel eten. Anders krijg je overgewicht: je wordt te dik.

(On)gezond

Eten is bedoeld om je lichaam gezond te houden, om actief te kunnen zijn en te kunnen groeien. Je lichaam heeft gezonde en afwisselende soorten eten nodig. Als je te veel vette en zoete dingen eet en drinkt, dan slaat je lichaam dat op als vet. Als je te veel gewicht hebt, dan beweeg je moeilijker en slijten je gewrichten sneller. Ook word je sneller moe en is de kans op ziekten groter. Het is vaak lastiger om mooie kleren te vinden die passen. En soms word je gepest als je te dik bent. Het is heel moeilijk om overgewicht er weer af te krijgen.

Verstandig zijn

Volwassenen gaan vaak lijnen of op dieet als ze gewicht willen verliezen. Dat helpt een poos, maar daarna worden ze vaak zwaarder dan eerst. Het lichaam kwam tijdens het afvallen tekort. Daarom gaat het meer energie uit het eten halen. En dus kom je weer aan. Je kunt beter gezond gaan eten als je te dik bent. Jij groeit nog, dus het komt wel goed als je bewuster gaat eten én bewegen. Eet drie gezonde, afwisselende maaltijden per dag en sla bijvoorbeeld je ontbijt niet over. Neem niet te vaak tussendoortjes. De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum geeft aan wat en hoeveel je het beste kunt eten. Drink veel water en beweeg elke dag minstens een uur.